file
Dagelijks leggen Amsterdammers en bezoekers 12 miljoen kilometer af in de stad; op de fiets, te voet, per auto of openbaar vervoer. Ondanks een afname in gebruik, is de auto nog altijd het meest gebruikte vervoermiddel. Het aantal snorfietsen is er sinds 2008 met 223 procent toegenomen.
 
Uitstoot
Dat blijkt uit de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid (ATB). Het afgelopen decennium heeft onder Amsterdammers de fiets de auto van de eerste plaats verdrongen. 36 procent van de verplaatsingen door Amsterdammers in de stad gebeurt per fiets tegen 24 procent per auto. Als forenzen en dagjesmensen worden meegerekend, komt de auto toch weer op de eerste plaats, ook al is de laatste tien jaar wel sprake van een flinke daling in autogebruik. Veel bezoekers pakken toch vaak de auto. De uitstoot van koolstofdioxide (CO2) is de afgelopen twee jaar met 1 procent gestegen en de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) met 8 procent gedaald. 
Elektrisch
Onder 65-plussers is het autobezit en -gebruik in Amsterdam het hoogst. Amsterdammers onder de 35 jaar pakken het vaakst de fiets. In de ochtendspits zitten 72.000 mensen in de hoofdstad op de fiets; bijna het dubbele van het aantal autoverplaatsingen in diezelfde tijd. Het gebruik van hybride en elektrische auto’s is de afgelopen twee jaar met 27 procent toegenomen. Bij elektrische fietsen is de afgelopen drie jaar sprake van een stijging van vijf procent.
Forse toename OV
Hoewel Amsterdam CS nog altijd de meeste reiziger ‘verstouwd’, is het aantal reizigers de afgelopen tien jaar op Bijlmer ArenA met 110 procent en op Amsterdam Zuid met 72 procent gegroeid. Sinds 2011 is het aantal passagiers dat de bus, tram, metro of veerpont pakt met 11 procent gestegen naar 227 miljoen passagiers per jaar.
Deelauto
De ATB laat zien dat Amsterdam op vrijwel alle fronten groeit. ‘Die groei heeft grote invloed op de mobiliteit en bereikbaarheid in de stad, en daarom moeten we scherpe keuzes maken’, stelt wethouder Pieter Litjens (verkeer en vervoer, VVD). De stad is daar volgens hem al mee bezig, door bijvoorbeeld  fietsers en voetgangers in het centrum de ruimte te geven. De bevoorrading van de stad moet volgens Litjens slimmer worden aangepakt ‘onder meer door de grachten weer meer te gebruiken voor innovatief goederenvervoer’. Ook wil het stadsbestuur het gebruik van de deelauto stimuleren. Het gebruik van deelauto’s is de afgelopen twee jaar weliswaar met 44 procent toegenomen, maar het gaat nog altijd om relatief kleine aantallen en daarmee om een laag aandeel.

Nieuws Algemeen Bestuur

Nieuws Algemeen Bestuur

VNG voorzitter Van Zanen: ‘Wel het zuur, niet het zoet’

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt het ronduit zorgelijk dat veel politieke partije...
Onderwijs Nieuws

Onderwijs Nieuws

School en gemeente werken samen aan schone leefomgeving

Maandag 14 december om 14.00 uur ondertekenden wethouders Mario Hegger,...
Milieu Nieuws

Milieu Nieuws

Overlast, schade en opruimen jaarwisseling geëvalueerd

Elk jaar wordt er een inventarisatie gemaakt van door vuurwerk toegebrachte schades aan gemeentelijk...
Economie Nieuws

Economie Nieuws

Buitenlandse bedrijven creëren in Metropoolregio Amsterdam veel nieuwe banen

Er komen in de Metropoolregio Amsterdam veel banen bij doordat...
Verkeer en Vervoer Nieuws

Verkeer en Vervoer Nieuws

Ondanks toename fiets, auto op nummer één

Dagelijks leggen Amsterdammers en bezoekers 12 miljoen kilometer af in de stad; op de fiets, te voet...
Nieuws van de Partij

Nieuws van de Partij

“Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mensen…”

Alle Mensen, het huis aan huis blad voor gezondheid, welzijn,...
Sociale Zaken Nieuws

Sociale Zaken Nieuws

Stadspartij tegen rechtsongelijkheid bij huisvesten statushouders

Het Rijk heeft aan alle gemeenten een verplichte huisvesting voor...
Welzijn Nieuws

Welzijn Nieuws

GGD advies blijft dat sport op velden met rubbergranulaat veilig en verantwoord is

Sporten op velden met rubbergranulaat, is veilig. GGD GHOR Nederland en de GGD'en geven aan dat er n...