De gemeente Purmerend biedt hulp aan gedupeerde inwoners van de toeslagaffaire. De Belastingdienst heeft gemeenten begin 2021 tijdelijk gemachtigd om namens hen contact op te nemen met aangemelde ouders. Sinds 1 september 2021 is deze machtiging beëindigd. Uit ervaring van de gemeente blijkt echter dat de hulp van de gemeente ook nodig is als daar niet direct om gevraagd wordt.
De Uitvoeringsorganisatie Hersteloperatie Toeslagenaffaire (UHT) vraagt vanuit de Belastingdienst de gedupeerden nu zelf of zij het goed vinden als de gemeente contact met hen opneemt. Na goedkeuring mag de gemeente contact met hen opnemen om ondersteuning aan te bieden. De gemeente heeft zorgen geuit over deze aanpak en vraagt zich af of de inwoners van Purmerend op die manier genoeg ondersteuning krijgen.
Het college vindt het belangrijk en noodzakelijk om als gemeente zelf rechtstreeks met alle mogelijk gedupeerden in gesprek te komen om een passend hulpaanbod te bieden. Ook omdat uit eerdere ervaring is gebleken dat niet iedereen om hulp wil of durft te vragen, maar achteraf wel blij is dat hulp is aangeboden. Daarom blijft de gemeente mogelijk gedupeerden benaderen, ook als dat tegen de regels ingaat, met als mogelijkheid dat de gemeente hierop wordt aangesproken door de AP (Autoriteit Persoonsgegevens).