STADSPARTIJ
BEEMSTER POLDER PARTIJ
De noordkant van de Koemarkt met o.a. De Balustrade, Sampi Döner, Sier Jonk en op de achtergornd het Willem Eggert winkelcentrum
Koemarkt
Museum Betje Wolff
BACK TO OVERVIEW
Het Betje Wolff Museum is sinds 1950 gevestigd in de oude, voormalige pastorie aan Middenweg 178 in Middenbeemster. Betje (Elizabeth) Wolff-Bekker woonde hier van 1759 tot 1777 met haar man, dominee Adrianus Wolff. Haar leven en het leven in de Beemster staan centraal in het Betje Wolff Museum.
BRANTJES OEVER
Mooi project op de Brantjesoever tegen over het Gemeentehuis. Het plan Brantjesoever bestaat uit een divers woonprogramma en heeft een hoogteaccent op de kruising Purmersteenweg en Burgemeester Kooimanweg, welke trapsgewijs afloopt richting de bestaande gebouwde omgeving.
Waterlandkwartier
De waterlandlaan gaat in de komende jaren op schop. Hier komen woningen en een autoluwe doorgang.
Tramplein
Het busstation met op de achtergrond de Melkwegbrug, een knap staaltje van architectuur.
Links op de foto de Weidevenne,
Kop West.
Gorslaan 10
Dit is ook een mooi project, hier komen 57 sociale woningen. De projectlocatie Gorslaan 10 is gelegen op het kruispunt van de Gorslaan en de Purmerweg te
Purmerend. Ten noorden van de projectlocatie grenst de projectlocatie aan de Purmerweg en ten
westen bevindt zich de Broekerhof. Ten westen van de projectlocatie zijn meerdere
parkeervoorzieningen gelegen.
WERELDBOL WEIDEVENNE
“Deze wereldbol staat symbool voor de vier kwadranten van Weidevenne. Het materiaal is cortenstaal, het is onderhoudsvrij en heeft een stoere en robuuste uitstraling. De oranje/bruine kleur sluit goed aan op de omgeving.” De wereldbol wordt voorzien van verlichting die gedimd kan worden en de verandering in de lichtkleuren geeft een extra dimensie.
De werkzaamheden aan het viaduct A7 hebben geleid tot veel verkeersmaatregelen. Het positieve effect op beheersen van sluipverkeer op de Beemster polderwegen was goed merkbaar. Dit kwam de verkeersveiligheid op deze erfontsluitingswegen ten goede. In evaluerende zin is daardoor inzicht ontstaan die tot structurele maatregelen kunnen leiden. Leo Schagen, raadslid voor Stadspartij-Beemster Polder Partij stelde schriftelijke vragen over de Evaluatie verkeersmaatregelen A7 en doorgaande polderwegen.
Nu de verkeersmaatregelen zijn opgeheven rijden vooral de vroege forensen met grote aantallen en hoge snelheid, veel sneller als toegestaan, weer door de polder. Een groot deel van de forensen uit de kop van Noord-Holland zoekt liever via de Beemsterpolder de A7, i.p.v. direct nabij hun woonplaats.
Het college laat desgevraagd weten het belang van het terugdringing van het sluipverkeer over de polderwegen te zien.
Overleg met overige wegbeheerders
Echter heeft een groot deel van deze maatregelen op wegen gestaan waarvan Purmerend het beheer niet in handen heeft. Het is daarom belangrijk dat de overige wegbeheerders deelnemen aan een evaluatie. Het college ziet het belang om met deze overige wegbeheerders de duurzame verbetering van de verkeersveiligheid te bespreken. En te onderzoeken of overeenkomstige maatregelen en of andere maatregelen qua terugdringen van sluipverkeer dienen te worden genomen dit met het oog op duurzaam veilig verkeer in de polders.
Begin dit jaar is zelfs al een onderzoek afgerond, waarin de mogelijkheden voor alternatieve ontsluitingen van Zuidoostbeemster verkeerskundig zijn onderzocht. Dit onderzoek heeft veel raakvlakken met de aangegeven opsomming (terugdringen sluipverkeer, verkeersveiligheid en duurzaam veilig).
Naar verwachting gaat in het eerste kwartaal van 2025 een definitieve terugkoppeling over de effecten van de A7 maatregelen plaatsvinden.
Leo Schagen heeft in een reactie laten weten zich voor dit moment goed te kunnen vinden in de beantwoording van het college en uit te kijken naar de aangekondigde terugkoppeling in 2025.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok