HomeNieuwsVeiligheidVoortgang verkeersveiligheidsplan Purmerend

Voortgang verkeersveiligheidsplan Purmerend

VerkeersveiligheidHA
Foto Stadspartij-BPP


In 2022 heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegeven om een verkeersveiligheidsplan te ontwikkelen voor de gehele gemeente.
Door een memo informeert wethouder Coen Lageveen de gemeenteraad over de voortgang en opzet van het Verkeersveiligheidsplan Purmerend, een belangrijk onderdeel van de verdere uitwerking van het Mobiliteitsplan.

Inmiddels ligt er een plan van aanpak en is er gestart met een inventarisatie en de bijbehorende analyses. Over de belangrijkste onderdelen en de planning wordt de gemeenteraad nader geïnformeerd.

Aanleiding

De verkeersveiligheid in Purmerend staat onder druk. Hoewel PurmerNoord reeds een verkeersveiligheidsplan heeft, ontbreekt een gemeentebreed plan dat uitgaat van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het vorige gemeentelijke verkeersveiligheidsplan dateert uit 2010. Dit roept de noodzaak op voor een geactualiseerde aanpak, waarbij zowel objectieve verkeersdata als subjectieve ervaringen van inwoners worden meegenomen.

Op basis van deze behoefte en de toenemende verkeersmeldingen, heeft de raad tijdens het voorjaarsdebat 2023 een budget van €150.000,00 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van een nieuw verkeersveiligheidsplan.

Doelstelling

Het doel van het gemeentebreed verkeersveiligheidsplan is om een gestructureerde aanpak te ontwikkelen die de verkeersveiligheid binnen de gemeente verbetert. Dit plan zal strategieën en maatregelen bevatten om het aantal verkeersongevallen te verminderen, het gedrag van weggebruikers positief te beïnvloeden en de verkeersomgeving veiliger en gebruiksvriendelijker te maken voor alle weggebruikers.

De kern van het plan bestaat uit:

  • Een gedetailleerde risicoanalyse, zowel objectief als subjectief, met een focus op knelpunten.

  • Het integreren van verkeersveiligheid in bredere gemeentelijke projecten op het gebied van woningbouw, mobiliteit en beheer & onderhoud.

  • Het ontwikkelen van een uitvoeringsprogramma met een prioriteitenlijst voor urgente knelpunten.

Opzet en onderdelen van het verkeersveiligheidsplan

a) Inventarisatie huidig beleid

De resultaten van eerdere onderzoeken, zoals die van Purmer-Noord en de Beemster, worden meegenomen in het nieuwe verkeersveiligheidsplan. Daarnaast worden bestaande beleidsvelden, zoals gebiedsontwikkeling, beheer en mobiliteit geïntegreerd.

b) Analyse verkeersstructuur en data

Er wordt een analyse gemaakt van de verkeersstructuur binnen de gemeente, met extra aandacht voor schoolomgevingen en de veiligheid rondom elektrische fietsen.

Objectieve verkeersdata, zoals ongevalsgegevens en snelheidsmetingen, worden verzameld en geanalyseerd om een duidelijk beeld te krijgen van de risicogebieden.

c) Participatietraject

Inwoners worden via een participatietraject betrokken om een beeld te vormen van de subjectieve, onveiligheid in de gemeente. Hiervoor wordt onder andere een communicatiecampagne en enquête ingezet.

d) Uitvoeren van een risicoanalyse

De verzamelde data wordt gebruikt om een risicoanalyse te maken, waarbij duidelijk moet worden welke situaties en wegkenmerken een verhoogd risico vormen voor verkeersdeelnemers. Dit is in lijn met de methodiek van het SPV en de uitgangspunten van de Vervoerregio Amsterdam (VRA).

e) Prioriteren van knelpunten

De knelpunten en risicothema’s worden visueel in kaart gebracht en gerangschikt op basis van, prioriteit. Deze prioriteitenlijst vormt de basis voor het verkeersveiligheidsplan die daarna wordt omgezet naar een concreet uitvoeringsprogramma.

Organisatie en samenwerking

Voor het maken van het verkeersveiligheidsplan is een projectteam samengesteld met vertegenwoordigers vanuit de gemeente en externe partners. Het plan wordt gemaakt in samenwerking met het verkeerskundig adviesbureau BonoTraffics. Daarnaast worden zowel interne als externe klankbordgroepen betrokken, waaronder de Fietsersbond en vertegenwoordigers van scholen.

De Vervoerregio Amsterdam (VRA) is aangesloten en bekijkt of er mogelijkheden zijn voor aanvullende subsidies, vooral gericht op de uitvoering van de maatregelen.

Planning en vervolgstappen

Het projectteam is net gestart met de uitvoering van de bovengenoemde stappen. Na de analysefase wordt een concept verkeersveiligheidsplan opgesteld en deze is gereed in het 2e kwartaal van 2025. Dit plan wordt aan u voorgelegd, zodat u hierover kunt debatteren en uw input kunt geven. Wanneer het plan definitief is wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld. Dat wordt vervolgens in het 4 e kwartaal van 2025 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.

Budget

Voor de ontwikkeling van het verkeersveiligheidsplan is in het voorjaarsdebat 2023 een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld. Dit budget wordt gebruikt voor het participatietraject, de risicoanalyse, de samenwerking met externe partijen en een beperkt deel van de uitvoering.

Veiligheid artikelen