HomeNieuwsVerkeer en VervoerMobiliteitsplan verkeer Purmerend voortvarend in uitvoering

Mobiliteitsplan verkeer Purmerend voortvarend in uitvoering

Eerste voortgangsrapportage verkeersmobiliteit Purmerend gepresenteerd

FietsjesHA
Foto Stadspartij-BPP


Op 22 december 2022 stelde de raad het Mobiliteitsplan Purmerend vast. Het mobiliteitsplan is samen met de Vervoerregio Amsterdam opgesteld. Het mobiliteitsplan schetst de kaders voor de verkeersmobiliteit van Purmerend voor de komende jaren. Het brengt in beeld wat de gevolgen en kansen van verdergaande verstedelijking op het verkeer en vervoer in de gemeente zullen zijn.

De kaders, waarbinnen we verkeersmaatregelen de komende jaren uitwerken, zijn geformuleerd in onderstaande zeven beleidsuitgangspunten:

  1. Purmerend als 10-minutenstad: de basisvoorzieningen zijn lopend of fietsend te bereiken binnen 10 minuten;

  2. Een leefbaar en bereikbaar centrumgebied gericht op kwaliteit voor voetgangers en fietsers en van de openbare ruimte;

  3. Een toekomstbestendig OV-netwerk voor Purmerend en de regio;

  4. Verkeersafwikkeling van de auto focust zich op routes vanuit woonwijken naar de uitvalswegen;

  5. Toegankelijke en betaalbare mobiliteit;

  6. Een veilige stad voor elke verplaatsing;

  7. Duurzame mobiliteit.

Met het vaststellen van het mobiliteitsplan is sprake van een helder kader dat richtinggevend is voor toekomstige te nemen verkeersmaatregelen. Het mobiliteitsplan bevat zo’n 45 maatregelen. De kosten hiervoor zijn globaal geraamd.

Er is een overlegstructuur met Vervoerregio Amsterdam (VRA) ingericht. Deze bestaat uit een programmateam, een ambtelijk opdrachtgeversoverleg en een bestuurlijk opdrachtgeversoverleg. De samenwerking met VRA ziet toe op inhoud, proces en financiële middelen. Partijen hebben afgesproken dat er een programmatische aanpak wordt gevolgd. Dit impliceert onder andere het opstellen van een adaptief uitvoeringsprogramma en periodieke monitoring van ontwikkelingen en trends, alsmede periodiek rapporteren van voortgang. De eerste mobiliteitsmonitor verschijnt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025.

De eerste voortgangsrapportage mobiliteit Purmerend ligt nu ter kennisname voor en geeft de stand van zaken weer per peildatum 1-7-2024.
De voortgangsrapportage ligt nu pas voor omdat deze de afgelopen maanden is afgestemd met de VRA. Op 28 november 2024 is deze behandeld door het bestuurlijk opdrachtgeversoverleg uitvoering mobiliteit Purmerend, waarin de gemeente Purmerend en de VRA bestuurlijk zijn vertegenwoordigd. De voortgangsrapportage verschijnt tweejaarlijks. Onderstaand zijn de belangrijkste zaken samenvattend weergegeven.

Voortgang uitvoering Mobiliteitsplan Purmerend

Per peildatum 1 juli 2024 zijn van de circa 45 maatregelen:

– 7 maatregelen uitgevoerd;

– 9 maatregelen in uitvoering;

– 29 maatregelen niet gestart.

Twee maatregelen zijn later in 2024 in uitvoering genomen. In de 1e voortgangsrapportage mobiliteit staat de specificatie aan van de hiervoor vermelde status van het maatregelenpakket. Naast maatregelen uit het Mobiliteitsplan Purmerend is ook sprake van overige mobiliteitsmaatregelen.

Per dezelfde peildatum zijn ongeveer 15 uitvoeringsmaatregelen in voorbereiding, die veelal volgens planning nog in het restant van 2024 en 2025 in uitvoering zijn of worden genomen.

Uitvoeringsprogramma 2024-2026

Vastgesteld wordt dat het maatregelenpakket voortvloeiend uit het Mobiliteitsplan Purmerend (2022) omvangrijk is, veel capaciteit vergt om uit te werken en tenslotte ook forse investeringen vergt. Niet alles kan tegelijkertijd. Dit noopt tot keuzes.

Het maatregelenpakket is aanpasbaar. Dit impliceert dat dit op basis van bijvoorbeeld resultaten uit de mobiliteitsmonitor kan worden herzien.

Het maken van keuzes is gebaseerd op de navolgende principes:

  • Afmaken van lopende projecten.

  • Eerst (beleidsmatige) uitwerking, voordat concrete maatregelen getroffen kunnen worden.

  • Bij het treffen van maatregelen op straat koersen op ‘werk met werk maken’.

  • Maatregelen, waarvoor externe financiering (subsidies) is verkregen met voorrang aanpakken.

  • Randvoorwaardelijke maatregelen voor gebiedsontwikkelingen gaan voor.

Op het maatregelenpakket uit het Mobiliteitsplan Purmerend (2022) zijn deze principes toegepast en dit heeft geleid tot een uitvoeringsprogramma 2024-2026, zoals opgenomen in hoofdstuk 4.2. van de 1e Voortgangsrapportage (bijlage 6.2). Voorgesteld is om de komende 2 jaar te focussen op zo’n 15 maatregelen, waaronder enkele beleidsuitwerkingen (onder andere verkeersveiligheid en parkeren) en de voorbereiding van diverse realisatieprojecten, zoals onder andere de stadsboulevard, HOV-kruispunten, de mobiliteithub Beatrixplein en de regionale doorfietsroute Zaanstad-Purmerend-Hoorn.

Raakvlakken

Vanzelfsprekend is sprake van diverse raakvlakken c.q. afhankelijkheden. Deze kunnen van invloed zijn op de wijze waarop een project uitgewerkt wordt, maar ook op de timing (planning) in relatie tot andere projecten c.q. de dagdagelijkse bereikbaarheid van de stad. Deze zaken nopen voortdurend tot weloverwogen afwegingen.

Bijlage

In de bijlage staat de 1e voortgangsrapportage mobiliteit.

 

Verkeer en Vervoer artikelen