
Wethouder Coen Lageveen concludeert alles overziende dat de genomen maatregelen effectief hebben bijgedragen aan het beheersen van de verkeershinder. Met een positief gevoel wordt teruggekeken op een geslaagd project en een goede samenwerking met Rijkswaterstaat.
De werkzaamheden aan de versterking van de Brug A7 door Rijkswaterstaat hebben in 2024 een grote impact gehad op onze gemeente. Zowel op de inwoners en ondernemers als ook op de ambtelijke organisatie.
Door een memo informeert wethouder Coen Lageveen over de evaluatie van het project, de uitgevoerde (verkeers)maatregelen, de effectiviteit hiervan en de geleerde lessen.
Terugblik
In augustus 2023 maakte Rijkswaterstaat bekend dat de Brug A7 versterkt moest worden. De planning was van februari 2024 tot 1 september 2024. Rijkswaterstaat gaf aan grote verkeershinder te verwachten met vertragingen tot wel twee uur. Daarnaast was de verwachting dat er een verhoogd risico op sluipverkeer zou zijn. Voor de werkzaamheden was een gefaseerde aanpak noodzakelijk, wat resulteerde in beperkte rijstroken en de tijdelijke afsluiting van op- en afritten aan de A7 bij Purmerend.
Door de korte voorbereidingstijd verliep de communicatie met Rijkswaterstaat in de beginfase moeizaam. Doordat de communicatie naar de belanghebbenden laat werd opgestart, kwamen er veel vragen en telefoontjes van ongeruste inwoners bij de gemeente binnen. Om deze zorgen te adresseren, werd binnen de gemeente een projectteam opgericht dat zich richtte op het beperken van de verkeershinder, die betrekking had op de gemeente Purmerend. Ook had dit projectteam oog voor de impact die de werkzaamheden had op de belanghebbenden en adviseerde en ondersteunde Rijkswaterstaat om deze doelgroepen van de juiste informatie te voorzien. Daarnaast was het projectteam continu in gesprek met buurgemeenten, Provincie Noord-Holland, HHNK, EBS, NS, VRA en de zorgsector met als doel maatregelen op elkaar af te stemmen en overlast zoveel mogelijk te beperken.
Totaalverbod vrachtwagens
Gedurende de werkzaamheden bleek dat een deel van het vrachtverkeer zich niet aan de gewichtsbeperkingen hield. Dit leidde tot een totaalverbod voor vrachtwagens en tijdelijke afsluitingen van rijstroken richting Amsterdam. De oorspronkelijke einddatum van 1 september werd mede hierdoor niet gehaald. Op 16 oktober 2024 was de A7 weer volledig open voorverkeer.
De verwachte verkeersinfarcten bleven uit. In de ochtendspits bleef de doorstroming op de A7 goed (met uitzondering van de periode met slechts één rijstrook richting Amsterdam). De avondspits vertoonde
weinig tot geen extra vertraging op de A7. Wel werd er extra vertraging gemeten in Purmerend, met name in de avondspits. Het sluipverkeer over de gemeentelijke wegen nam toe, maar bleef beheersbaar door de goede doorstroming op de A7. Op basis van het werkelijke verkeersbeeld is er voor gekozen om een aantal maatregelen af te schalen.
Communicatie
Rijkswaterstaat was]verantwoordelijke voor de communicatie over de werkzaamheden. Door de wisseling die zij hadden van communicatiebureau kwam de communicatie laat op gang. De website was lange tijd niet volledig en ondertussen werden via de media berichten gedeeld over de gesloten verklaringen en afsluitingen. Dit zorgde voor onrust onder bewoners en ondernemers van onze gemeente. De informatiebijeenkomsten waren in het begin overbezocht waardoor bezoekers hun vragen vaak niet konden stellen. Resultaat was dat ons KCC veel extra telefoontjes heeft afgewikkeld. De gemeente is ingesprongen om de communicatie beter in te richten. Dit gebeurde door o.a. haar eigen kanalen goed te benutten, wekelijks een inloopspreekuur voor vragen op het stadhuis te bemensen en onze contacten in te zetten om de stakeholders zoals ondernemersverenigingen etc. te benaderen. Na een moeizame start, is de communicatie goed geregeld en resulteerde de inspanning in een korte communicatielijn, waardoor zowel omwonenden, inwoners als ondernemers tijdig op de hoogte werden gesteld van de ontwikkelingen rondom het project en de maatregelen. Het contact met lokale ondernemers en de lokale transportsector is goed verlopen en wij zijn hun dankbaar voor de medewerking en het delen van hun kennis tijdens het project. Er heeft een evaluatie over de communicatieaanpak plaatsgevonden met Rijkswaterstaat zodat er lering kan worden getrokken uit met name de beginfase.
Verkeersmaatregelen
De volgende verkeersmaatregelen zijn genomen.
1) Bypass bij de rotonde bij de toerit van de A7 richting Amsterdam.
2) Optimalisaties van de Verkeersregelinstallaties (VRI’s).
3) Doseren van verkeer Purmerend in.
4) Aanvullende VRI’s in Zuidoostbeemster.
5) Om en Om regelingen Beemsterpolder.
6) Gesloten verklaring Oostdijk en Westdijk.
7) Inzet verkeerregelaars.
8) Gesloten verklaring voor vrachtverkeer in Purmerend.
Lees hier per maatregel de evaluatie
Conclusie
Gedurende het project is de overlast van sluipverkeer beheersbaar gebleven. Alleen in de periode dat er slechts één rijstrook beschikbaar was, nam sluipverkeer in de Noord-Zuid richting toe. Gedurende die periode is met name overlast ervaren op de Purmerenderweg. Dit heeft geleid tot sluipverkeer over onder andere de Oostdijk in Zuidoostbeemster. De belangrijkste reden dat sluipverkeer beperkt bleef, was primair de goede doorstroming op de A7. De genomen maatregelen hebben effectief bijgedragen aan het beheersen van de verkeershinder. Alles bij elkaar kijken we met een positief gevoel terug op een geslaagd project en een goede samenwerking met Rijkswaterstaat. Deze evaluatie biedt belangrijke inzichten voor toekomstige projecten waar verkeershinder wordt verwacht, zoals bij de geplande werkzaamheden op de ring A10 Amsterdam.
Behouden maatregelen na het project Brug A7
Na de afronding van het project Brug A7 zijn alle tijdelijke verkeersmaatregelen ontmanteld. De besluitvorming voor deze maatregelen was namelijk gekoppeld aan de duur van het project, waardoor ze na de oplevering werden opgeheven. In samenwerking met de gemeente Edam-Volendam en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft de gemeente de genomen maatregelen geëvalueerd, met het doel te bepalen of maatregelen mogelijk permanent kunnen worden ingevoerd ter verbetering van de doorstroming, verkeersveiligheid en verkeershinder.
Hieruit komt dat overwogen kan worden de gesloten verklaring (met uitzondering van bestemmingsverkeer) op de Oostdijk ten zuiden van de Kwadijkerweg permanent in te voeren. Deze maatregel biedt de mogelijkheid om sluipverkeer te bestrijden bij (grote) verkeershinder op de A7. De beslissing hierover vraagt echter nog nadere uitwerking. Deze uitwerking wordt meegenomen in de reeds geplande verkeersonderzoeken en onderhoudsprojecten in de Beemster.
Financieel
Het inrichten van het projectteam, de communicatie, het verlenen van ontheffingen en het treffen van fysieke maatregelen waaronder de bypass hebben een behoorlijke investering gevraagd. De gemeente is met Rijkswaterstaat overeengekomen dat Rijkswaterstaat deze kosten vergoed.
[/responsivevoice