Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra om Amsterdam en omliggende regio klaar te stomen voor de toekomst. Investeringen in verkeersveiligheids- en ov-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits, moet de mobiliteit in de regio na ‘corona’ opnieuw vormgeven, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk maken en de economie stimuleren. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft het zogeheten ‘coronapakket’ voorgelegd aan de regioraad.
Voorzitter van de Vervoerregio Sharon Dijksma: ,,Ons verkeers- en ov-systeem wordt na corona nooit meer zoals het daarvoor was. Dat is niet erg. Het is zelfs prima. Het geeft ons een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren, de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient.’’
Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft het voornemen 235 miljoen euro extra te investeren om de Amsterdamse regio klaar te stomen voor de toekomst.
Het coronapakket is als volgt opgebouwd: 30 miljoen euro voor anticyclische investeringen in infrastructuur (voor 2021), 205 miljoen euro voor duurzaamheid en inclusiviteit en spitsmijden (2021 en verder). Een groot deel van het bedrag gaat naar de transitie naar volledig emissievrij busvervoer. Daarnaast worden de reguliere investeringen van circa 130 miljoen euro per jaar ingezet om de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken.
Investeren in de toekomst
Door de tijdelijk afgenomen drukte tijdens de lockdownperiode kan de uitvoering worden versneld van de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS (De Entree), met onder meer de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met 7000 plekken. Ook het project oost-westas Diemen (reconstructie Hartveldseweg en Muiderstraatweg) kan door de teruggevallen verkeersintensiteit versneld worden uitgevoerd.
Met het naar voren halen van investeringsbudget kan de Vervoerregio aan de slag met een aantal prioriteiten uit de Investeringsagenda Mobiliteit, zoals met het goed inpassen van vlotte doorstroming van het openbaar vervoer in de stad en met routes die het fietsen op korte afstanden stimuleren. Met financiële bijdragen worden projecten zoals de provinciale N247 door Waterland, de Oranje Loper in Amsterdam (de samenhangende aanpak van de OV- en fietsroute en de openbare ruimte tussen de Dam en de Jan Evertsenstraat) mede mogelijk gemaakt.