De afgelopen weken liepen de raadsleden met bewoners en bedrijven door de binnenstad om zich te laten informeren over de verkeersknelpunten. Op woensdag 20 april 2011 om 15.00 uur was het de beurt aan raadslid Mario Hegger om met een groep bewoners door de stad te wandelen om te gaan schouwen.
“Heeft de gemeente Purmerend een probleem met de bereikbaarheid van de binnenstad?” vraagt Hegger zich hardop af? “Zo op het eerste gezicht zou je denken van wel. Het verkeer staat regelmatig vast en de toegangswegen zijn niet breed genoeg om alles snel te verwerken. Door de vele kruisingen met verkeerslichten is het moeilijk om de doorstroming te optimaliseren. Ook kan de vraag gesteld worden waarom al die verkeersbewegingen naar en door de binnenstad gaan van Purmerend gaan. Zijn de hoofdroutes buiten het stadje niet aantrekkelijk genoeg?”
Zoveel mogelijk partijen bereiken
De Stadspartij wil het nu op een andere manier te doen en zoveel mogelijk partijen te bereiken die informatie kunnen geven over de bereikbaarheid van de binnenstad van Purmerend. “Het gaat om bewoners, ondernemers, instellingen en de gebruikers van de binnenstad. Hoe is men te spreken over het beleid dat door de gemeente wordt gevoerd. Dat kan je doen op verschillende manieren. Eén van de manieren is om met bewoners en andere geïnteresseerden een stadschouw te houden. De Stadspartij is blij met het gezamelijke initiatief van college van B&W en de gemeenteraad om stadsschouwen te organiseren. De deelnemers aan de stadsschouw konden zelf aangeven waar zij het tijdens de wandeling over wilde hebben en vooral te laten zien. Een gemeenteraadslid was de gids en een ambtenaar noteerde alles wat er aan opmerkingen, klachten of oplossingen werden genoemd.”
Eenrichtingsverkeer
Waarom gaan de inwoners van Purmerend niet meer met openbaar vervoer of met de fiets of bromfiets? Welke keuze kan de gemeenteraad maken om de bereikbaarheid te vergroten? Is de situatie van dit moment prima? Dit zijn enkele vragen die de revue passeerden. De oplossing van het instellen van eenrichtingsverkeer heeft in de afgelopen periode veel reacties gegeven. “De vraag is of dit de oplossing van het probleem heeft gebracht?”
Zeer betrokken
De deelnemers aan de stadsschouw waren volgens Hegger stuk voor stuk zeer betrokken bij hun stad. “Vooral de binnenstad werd als zeer belangrijk bestempeld. Er waren zeker zaken die zij wilde laten zien. De groep is, op aanwijzing van de bewoners, langs de gedempte Where gelopen ter hoogte van de Kalversteeg. Daar werd gewezen op het feit dat de fietsers die de kruising oversteken richting de Hoornselaan zich moeten opstellen voor het verkeerlicht. Deze ruimte is dusdanig klein dat er al snel meerdere fietsers het complete fietspad blokkeren, waardoor de fietsers vanuit de richting van Looiersplein er omheen moeten en in botsing kunnen komen met ander fietsers.”
Hoornselaan
Hetzelfde probleem doet zich ook voor aan de overzijde van de weg bij de Febo aan de Hoornselaan, waardoor fietsers weer over het trottoir rijden. Voor Hegger was dit een probleem waar hij nog nooit zo naar had gekeken. De weg vervolgde zich in de richting van de Peperstaat en blijken de fietsers niet links de rijbaan te volgen maar rijden rechtdoor over het vrij smalle fietspad in de richting van de Peperstraat. “De aanduiding bleek ter plaatse onduidelijk te zijn. Zo kwamen er nog meer opmerkingen en aanwijzingen naar voren die door de ambtenaar werden genoteerd.”
Compleet rotondemodel
Tijdens de verschillende discussies die volgden bleek toch wel dat de bewoners niet veel zien in een compleet rotondemodel met eenrichtingsverkeer in de binnenstad. “Op dit moment is een gedeelte van de ring al onderbroken en spreekt men van een hoop ellende. Juist door de weg af te sluiten in de Nieuwstraat en de Westerstraat staat het verkeer vaak muurvast en klagen de winkeliers over de sterk dalende omzet wegens het wegblijven van klanten. Klanten blijven weg omdat zij niet of zeer moeilijk bereikbaar zijn. Voorheen was de binnenstad wel druk maar niet onbereikbaar.
Winkelend publiek blijft weg
Tijdens de wandeling werden wij op de hoek van de Nieuwstraat aangesproken door een ondernemer die beaamde dat het invoeren van eenrichtingsverkeer desastreus is voor de ondernemers in de binnenstad. Winkelend publiek blijft steeds vaker weg. Nu trekken de ondernemers weg wat een teloorgang van Purmerend als gezellige winkelstad teweeg zal brengen. De deelnemers aan de stadschouw waren het hier zeer mee eens.
ZIE OOK:
- 13-05-2011 Jansen: “Veel positieve reacties over stadsschouw
- 18-04-2011 Raadsleden Stadspartij lopen mee met schouw binnenstad
- 28-06-2010 Markt binnenstad deze zomer naar Koemarkt
- 01-03-2010 Verkeersdeskundige pleit voor totaal rotondemodel binnenstad
- 22-10-2009 Fietsersbond wil fietsenrekken op Koemarkt
- 27-01-2009 Stadspartij: “Puinhoop verkeersdoorstroming wordt nog erger”
- 01-07-2008 Ondernemers luiden noodklok over half rotondemodel binnenstad
- 18-02-2008 Grote overlast Koemarkt verwacht in 2009
- 25-01-2008 Arriva niet blij met kwart-rotondemodel
- 21-10-2007 Kwart-rotondemodel houdt gemoederen bezig
- 22-08-2007 Stadspartij en LP2001 tegen collegevoorstel rotondemodel
- 11-08-2006 Binnenstad krijgt deels rotonde-model
Reageer op dit artikel
Volg ons ook op Twitter, via: @Stadspartij