Bouwplan Kop van Wagenweg. De bouwhoogten van de hoogteaccenten variëren van 15 naar 19 bouwlagen. Qua architectuur is ervoor gekozen om een gelaagdheid en kleinschalige korrel te hanteren die aansluit bij de leefomgeving op het maaiveld (dit sluit ook op de uitgangspunten stedenbouwkundige plan stationsgebied). Beeld: raadsstukken
De locatie aan de Burgemeester D. Kooimanweg naast AH in het Wagenweggebied, bestaat nu uit leegstaande garagepanden, loodsen, een stuk braakliggend terrein en een onbemand tankstation. Het college heeft besloten om een intentieovereenkomst aan te gaan met de projectontwikkelaar BPD Ontwikkeling B.V (BPD), ten behoeve van de mogelijke realisatie van circa 489 appartementen, gebouwde parkeervoorzieningen, commerciële ruimte en horeca. Onder de voorwaarde om de geldende verdeling aan te houden van 30% sociale huur, 30% middenhuur/ betaalbare koop en 40% vrije keuze.
Eerder is door de raad besloten om de maximale bouwhoogte van 12 bouwlagen -onder voorwaarden- te verruimen naar meer bouwlagen, om zo meer woningen in de sociale huur en voor de doorstroming te kunnen realiseren. Een voorwaarde die daarbij is gesteld is dat moet worden voldaan aan de realisatie van tenminste 30% sociale huur.
Nieuw plan
Het nu voorliggende geoptimaliseerde plan bestaat uit de realisatie van een woningbouwprogramma van ca. 489 appartementen,1000 m2 BVO commerciële ruimte met bijbehorende openbare ruimte en parkeergelegenheid. Daarmee worden in één klap bijna 300 huishoudens bediend die nu door het woningtekort geen toegang hebben tot een woning in Purmerend. Daarnaast komen er ook ca. 190 woningen bij in de vrije sector voor mensen die meer te besteden hebben en die dicht bij het centrum willen wonen.
De doelgroepen voor de sociale-, middendure huur en voor de betaalbare koopwoningen zijn met name ouderen (55+) en jongeren.
Zowel ouderen als jongeren willen immers vaak in een appartement wonen dichtbij de stedelijke voorzieningen, zoals een winkelgebied, horeca en goede openbaar vervoersvoorzieningen.
Ook sluit het plan goed aan op de gemeentelijke ambitie om rondom het Stationsgebied een hoog stedelijk milieu met meer woningen te realiseren.
Parkeren
Bewoners van de appartementen komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning in de openbare ruimte. De ontwikkelaar gaat om deze reden circa 348 gebouwde parkeerplekken realiseren en zal 0,15 parkeerplaats per woning voor bezoekers (ca. 74 parkeerplaatsen) realiseren op het eigen perceel.
De gemeente realiseert de overige benodigde bezoekersparkeerplaatsen nabij het plangebied. Daarbij worden er extra laad- en losplaatsen voor onder meer bezorgdiensten gerealiseerd.
Leefgebied
Een van de voorwaarden die eerder werden gesteld had betrekking op het aantal bouwlagen. Het overleg met de buurt met neme hierover zou een belangrijke spil moeten zijn in de verdere plan realisering.
Tijdens een eerdere inloopavond en door inspreken van buurtbewoners kwam naar namelijk naar voren dat:
-
de buurtbewoners het gebouw te hoog vonden. Zij zagen liever maximaal 4 – 6 bouwlagen;
-
de buurtbewoners zich zorgen maken over schaduw, inkijk vanaf balkons en uit ramen.