Teveel klachten over dienstverlening
Ruim 100 cliënten met huishoudelijke en individuele begeleiding van Stichting Simetri kregen afgelopen week een brief dat de gemeente het contract met deze zorgaanbieder opzegt. Al enige tijd bereiken diverse klachten de gemeente over de dienstverlening van de zorgaanbieder. Na zorgvuldig onderzoek is besloten het contract op te zeggen.
Simetri biedt in Purmerend huishoudelijke hulp en individuele begeleiding aan volwassenen en ouderen die vanwege specifieke problemen hulp nodig hebben. De gemeente vindt het onacceptabel dat deze kwetsbare groep inwoners niet de ondersteuning krijgt die volgens gemaakte afspraken wel moet worden geleverd.
Alle betrokken cliënten ontvangen een brief met informatie. De inwoners behouden hun Wmo indicatie. Medewerkers van de gemeente nemen daarnaast individueel contact op met de cliënten om hen zo snel mogelijk onder te brengen bij een andere zorgaanbieder. In geval van vragen of nood kan men contact opnemen met het Wmo loket.
Omzettingsperiode
Stichting Simetri moet na opzegging nog 3 maanden ondersteuning bieden. Er is contact met andere gecontracteerde zorgaanbieders om deze groep cliënten zo snel mogelijk over te nemen, zo mogelijk ook met hun eigen vertrouwde hulp. De gemeente streeft naar een zo kort mogelijke omzettingsperiode. Mede door personeelstekort is er een tekort aan beschikbare tijd bij andere zorgaanbieders, waardoor dit een uitdaging is.