De bewoners van de Hoornsebuurt zijn niet blij met het verdwijnen van een groot aantal parkeerplaatsen in de Hoornsebuurt. Dat blijkt uit onderzoek van de Stadspartij.
De gemeenteraad werd al eind 2010 op de hoogte gesteld van de herstructurering van de Hoornsebuurt, maar dat er zoveel parkeerplekken verdwijnen, werd pas op 24 februari van dit jaar bekend. De gemeentelijke parkeernorm is 1,3 parkeerplaatsen per woning, maar in de Hoornsebuurt komen maar 1,0 parkeerplaatsen per woning terug.
Op de schop
De Hoornsebuurt in Purmerend gaat de komende tijd op de schop. De straat, gelegen aan de Where, wordt onder handen genomen door woningcorporatie De Wooncompagnie. De buurt krijgt een mix van dertig goede en ruime woningen in verschillende prijsklassen.
13 woningen weg, 30 terug
De komende tijd zullen dertien woningen gesloopt worden. Daar zullen dertig woningen voor in de plaats komen. De te slopen wonen zijn op dit moment huurwoningen. Tien jaar geleden zijn de bewoners al op de hoogte gesteld van toekomstige plannen. In november 2010 is de gemeenteraad op de hoogte gesteld van de herontwikkelingsplannen. Eind februari 2011 is de verlaging van de parkeernorm gemeld.
Andere straat parkeren
Het college van B&W verzoekt de raad bedenkingen over de verlaging van de parkeernorm voor te leggen aan het college. De verlaging van de parkeernorm betekent dat bezoekers in een andere straat moeten parkeren. Ook zal, als één huishouden twee auto’s heeft, een andere bewoner geen parkeerplek kunnen vinden.
Parkeernorm te laag
De Stadspartij vindt juist de gemeentelijke parkeernorm nog te laag. De Stadspartij zou graag zien dat de parkeernorm in nieuwe straten wordt verhoogd naar 2,0 parkeerplaatsen per woning. Zo is er genoeg ruimte voor bezoekers en voor huishoudens met twee of nog meer auto’s voor de deur.
Bewoners tegen verlaging
In een door de Stadspartij gehouden onderzoek in de wijk bleek dat alle ondervraagde bewoners van de Hoornsebuurt tegen het verlagen van de parkeernorm waren. Ook werd aangegeven dat de te realiseren parkeerplekken achter de nieuw te bouwen woningen gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Er moet, na afronding van de nieuwbouw in een doodlopende straat worden geparkeerd. Als alle plekken vol zijn moet er achteruit de straat terug gereden worden. Dit kan bij duisternis, en zeker in combinatie met slechte weersomstandigheden, gevaarlijke situaties op gaan leveren.
17 maart
De Stadspartij legt zich nog niet neer bij het verlagen van de parkeernorm en zal zeker bij de behandeling in de raad zijn stem laten horen. De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer behandelt op donderdag 17 maart 2011 het plan.
ZIE OOK:
08-12-2010 Hoornse Buurt op de schop