HomeNieuwsSociale ZakenInvoering stadspas in besluitvorming gemeenteraad

Invoering stadspas in besluitvorming gemeenteraad

raadszaalHA
Raadszaal
foto Stadspartij-BPP


In september 2023 heeft de gemeenteraad besloten om het armoedebeleid op onderdelen te verbeteren. De raad heeft het college daarbij gevraagd om onderzoek te doen naar wat een stadspas kan betekenen voor Purmerend en wat er nodig is om deze in te voeren. Verschillende opties voor een stadspas zijn onderzocht aan de hand van de uitgangspunten van ons armoedebeleid.

Binnen dit onderzoek zijn er verschillende varianten van een stadspas onderzocht. In de vergadering van de raadscommissie van vanavond 12 december wordt een concreet voorstel tot invoering van de stadspas besproken.

Een voorzieningenpas sluit het beste aan bij de uitgangspunten. Het onderbrengen van de minimaregelingen in een voorzieningenpas versimpelt het proces voor bewoners en vergroot daarmee waarschijnlijk ook het bereik. Ook kunnen de regelingen inhoudelijk beter aan sluiten op de verschillende behoeftes die er zijn.

Met een stadspas wordt de bewijslast van het aanleveren van losse bonnetjes weggenomen en geautomatiseerd. Voor een deel van de inwoners kunnen zo ook makkelijker een stap worden gezet naar het overbodig maken van formulieren en verschillende aanvraagprocedures. Het doel van deze stadspas is om de regelingen te versimpelen, te vereenvoudigen en te verruimen in bereik.

Eerder dit jaar is vastgesteld dat voor de uitvoering/implementatie van de stadspas er op dit moment geen financiële ruimte is. Daarom is in april aan de raad voorgesteld geen beslissing over het invoeren van een stadspas te nemen maar in juni 2025 bij de behandeling van de voorjaarsnota 2025. Echter als zou blijken dat de financiële ruimte er wel is, dan zou de invoering van de stadspas naar voren worden gehaald of mee worden genomen in de begroting van 2025. In dat verband is de afgelopen periode nog een keer goed gekeken naar de kosten en naar ruimte in de begroting. Om die reden kan nu worden voorgesteld om te starten met de stadspas in 2025.

De stadspas kan worden ingevoerd voor vier jaren en zal na 1 jaar na verstrekking van de passen aan de inwoners worden geëvalueerd. De evaluatie zal jaarlijks worden herhaald.

Sociale Zaken artikelen