HomeNieuwsVerkeer en VervoerMichiel de Ruijter tunnel maandag open voor autoverkeer

Michiel de Ruijter tunnel maandag open voor autoverkeer


Vandaag maandag 13 juli is de Michiel de Ruijter autotunnel geopend. De autotunnel zorgt voor een verbetering van de verkeersdoorstroming achter het Centraal Station in Amsterdam.

De Michiel de Ruijter autotunnel, aan de IJ-zijde van station Amsterdam Centraal, is maandag ochtend geopend voor verkeer. Dit weekend vonden de laatste werkzaamheden op de kade plaats om de rijbaan aan te passen aan de nieuwe route. De nieuwe vierbaans tunnel loopt onder het busstation door, parallel aan het IJ. Door de autotunnel is de kade achter Amsterdam Centraal autovrij. Fietsers en voetgangers aan de IJ-zijde krijgen daardoor, na een volledige herinrichting, veel meer ruimte. De autotunnel zorgt ook voor een verbetering van de verkeersdoorstroming.

De tunnel is 296 meter lang, en heeft twee buizen met elk twee rijstroken. De tunnelbuizen zijn elk 8,60 meter breed en 4.5 meter hoog. Het is een stadstunnel, waar het verkeer maximaal 50 km/per uur mag rijden. De oorspronkelijke kade aan de IJ-zijde is met 40 meter verbreed.

Betere doorstroming en meer ruimte

‘Deze nieuwe tunnel verbetert de doorstroming van het autoverkeer en zorgt voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers, op een van de drukste plekken van Amsterdam.’, aldus wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer). De tunnel maakt onderdeel uit van een uniek vervoersknooppunt aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal. De Noord/Zuidlijn ligt op niveau -2. De autotunnel loopt daar boven op niveau -1. Op de begane grond ligt de nieuwe IJ-hal. Daar boven ligt het busstation met een 360 meter brede overkapping van glas en staal. Via roltrappen en liften kunnen reizigers straks snel overstappen tussen de pont, taxi, trein, fiets, bus en metro.

Test

Voor de ingebruikname van de tunnel zijn alle afgelopen maanden een groot aantal tests uitgevoerd, onder andere van de verschillende technische installaties en veiligheidsvoorzieningen. De ervaring met andere tunnels leert dat zich in de periode na de opening problemen kunnen voordoen. Ook moet het verkeer wennen aan de nieuwe situatie. Litjens: ‘Alles is uitvoerig getest en voorbereid, maar de echte test komt als de tunnel in gebruik is en er in de spits ongeveer 1300 auto’s per uur doorheen rijden.’ De eerste maanden na de openstelling monitort de gemeente de situatie in tunnel en omgeving, om indien nodig snel te kunnen handelen.

Verkeer en Vervoer artikelen