De Europese Commissie heeft besloten om de verkoop van nieuwe brandstofauto’s binnen de EU vanaf 2035 te stoppen. Nieuwe auto’s mogen vanaf dan geen uitstoot meer produceren. Met deze maatregel kunnen Europese landen veel CO2-uitstoot voorkomen. Autorijden en vervoer door onder andere bestelbussen zorgt namelijk voor zo’n 20 procent van de gehele CO2-uitstoot in de EU. Deze maatregel helpt de EU om het doel te bereiken om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
De Europese verkoop stopt in 2035, omdat de gemiddelde auto 15 jaar meegaat. In 2050, het jaar waarin de EU klimaatneutraal wil zijn, zijn de meeste brandstofauto’s dan ook ‘opgebruikt’. Eigenaren van benzine- en dieselauto’s of bestelbussen kunnen deze nog gebruiken tot het einde van de levensduur. Ook blijft er nog brandstof voor beschikbaar. Je kunt als eigenaar van een brandstofauto wel verwachten dat de totale kosten de komende jaren (verder) stijgen voor brandstof, onderhoud, aankoop en verzekeringen, omdat een benzine- of dieselauto niet langer de standaard zal zijn.
Overstappen naar elektrisch rijden Deze maatregel betekent veel voor de overstap naar elektrisch rijden. Die wordt hierdoor steeds aantrekkelijker. In Nederland is de doelstelling zelfs dat er al in 2030 geen nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor meer de weg op gaan. De nieuwe Europese regels zijn belangrijk voor die ambitie, omdat ze zorgen dat producenten meer elektrische voertuigen op de markt gaan brengen. Dat helpt ons om het Nederlandse doel ook makkelijker te bereiken.
Een elektrische auto is het beste alternatief voor de traditionele benzine- of dieselauto door zijn efficiëntie. Er is nog wel werk aan de winkel om elektrisch rijden voor meer mensen aantrekkelijk te maken. De Nederlandse overheid stimuleert daarom de verkoop van elektrische auto’s nu met aanschafsubsidies. Daardoor wordt ook het aanbod op de tweedehandsmarkt groter, zodat elektrisch rijden voor meer mensen mogelijk wordt. In Noorwegen zien we dat deze werkwijze goed werkt.
Kunnen we straks wel alle elektrische auto’s opladen in de EU?
Er zijn momenteel ongeveer 360.000 laadpunten in de EU, waarvan 100.092 in Nederland. De EU wil dat er tegen 2026 elke 60 kilometer minimaal één elektrische oplaadpaal voor auto’s is langs de belangrijkste autowegen. Ook werken fabrikanten aan elektrische auto’s met een groter bereik (circa 600 kilometer), waardoor we straks minder vaak hoeven te laden. Daarnaast moet Europese wet- en regelgeving ervoor zorgen dat in elk land de prijs voor elektrisch laden vergelijkbaar is en even betaalbaar. Ten slotte werkt de Europese Unie aan een systeem waarbij we vraag en aanbod naar energie op elkaar af kunnen stemmen. Zo voorkomen we dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt.
Van eigen auto naar deelauto
Elke benzine- of dieselauto vervangen door een elektrische auto is niet wenselijk. De gebruikte grondstoffen en de arbeidsomstandigheden voor het produceren van autobatterijen hebben nadelige effecten. Daarbij kun je denken aan effecten op het milieu en op de leefomgeving van mensen die wonen in de gebieden waar bedrijven deze stoffen vandaan halen. We moeten daarom meer gebruik gaan maken van deelauto’s, het openbaar vervoer, andere deelvoertuigen of de fiets. Er zijn namelijk minder grondstoffen nodig om deze vervoersmiddelen te maken en ze stoten minder CO2 uit. Ook moeten we autobatterijen beter recyclen. De Europese Commissie werkt daarom aan wetgeving voor efficiënte productie enrecycling van batterijen. Bij Natuur & Milieu zet zich ook in voor een overstap naar schoon vervoer die past bij de hoeveelheid grondstoffen die onze aarde ons kan bieden.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok