Oliesjeiks

oliesjeiks.jpg 

Laats hoorde ik op een buitenlandse zender een interessant verhaal over de olieprijzen. Kern van het verhaal was dat de oliesjeiks niet in het Midden Oosten zitten, maar in de Westerse regeringen.
Eigenlijk weten we dat wel, maar op een handige manier wisten ook onze oliesjeiks in Den Haag het balletje steeds handig van hun bord te spelen.
Tot nu toe dus, want plotseling krijgen ze dat niet meer voor elkaar. Streekvervoerbedrijven brengen op een slinkse manier hun werknemers in stelling tegen het kabinet om de gestegen dieselprijzen gecompenseerd te krijgen. Elders in Europa, en nu ook in Nederland, komen vrachtwagenchauffeurs in actie tegen de gestegen brandstofprijzen.

En als je het prijslijstje ziet van wat een liter benzine of diesel de schatkist oplevert dan val je inderdaad even stil.

Adviesprijs (euro) benzine

1,494

Adviesprijs (euro) diesel

1,137

Basisprijs voor belasting (euro)

0,5612

 

0,5738

Belastingdruk (euro)

0,9328

Belastingdruk (euro)

0,5632

Belastingdruk (in procenten)

62,44%

Belastingdruk (in porcenten)

49,52%

 bron: ministerie van financiën

Maar hebben we wel het juiste beeld van onze ‘eigen oliesjeiks’?
Er zijn (beurs)filosofen die tot een ingrijpend andere conclusie komen.
Ik geef een mij zeer aansprekende visie graag in deze column weer.
Als onze veel geplaagde minister van Financiën, Wouter Bos, deze column leest (en daar is alle kans op), mag hij er ‘gratis’ uithalen wat erin zit..

Tegen alle meningen die luk raak worden geventileerd in, zou volgens (beurs)filosoof Mathijs Bouman de brandstofprijzen juist moeten worden verhoogd.
Aan de absurde geldstroom van de Westerse landen naar het Midden Oosten moet een einde komen.

Daar een halt aan toeroepen zal ons uiteindelijk meer opleveren dan accijnsverlaging.
De olie komt in het Midden-Oosten bijna voor niets uit de grond. De oliesjeiks spelen met de prijs van dit ‘Gefundenes Fressen’ een soort monopolyspel.
Naar schatting verdwijnt er dit jaar één biljoen dollar oliegeld naar de landen van het oliekartel OPEC. Dit is twee maal zo veel als een jaar eerder.

Met hogere accijnzen zou juist een groter deel van de overwinsten die in de olieprijs zit naar Westerse overheden  vloeien en niet naar oliesjeiks om hun buitensporige levensstijl te bekostigen.
mathijs_bouman426.jpgBouman (foto) noemt een oliebelasting van 50 euro op elk vat als beginnetje. Dit zou de Nederlandse overheid 15 miljard euro opleveren.
Die extra inkomsten moeten niet gebruikt worden voor extra uitgaven, maar voor verlagen van andere belastingen. Zo zou bijvoorbeeld de BTW omlaag kunnen van 19 naar 12 procent.
(Niet verhogen dus Wouter!)

Het plan zou alleen goed kunnen werken, zo stelt Bouman als olie-importeurs gezamenlijk optreden. Bouman: "Het wordt tijd om tegenover het verkoopkartel van de OPEC een actief inkoopkartel van olie-importeurs op te zetten. Zo hoort de overheid volgens de economieboeken om te gaan met een kartel als de OPEC: net zo lang belasten totdat de overwinst verdwenen is."

Bouman baseert zich op algemeen geaccepteerd onderzoek. Daarin wordt voorspeld dat de meeste OPEC-landen met een productieverhoging zullen reageren op hogere accijnzen.
Als de netto opbrengst per vat olie daalt, zullen ze dat omzetverlies compenseren door het aantal opgepompte vaten te verhogen.

Helaas lijkt het erop dat belangengroepen voor de makkelijker weg kiezen en proberen de Westers politici op de knieën te krijgen met accijnsverlaging. De Belgische regering capituleerde onlangs en verlaagde de accijns. Dat was al de zesde verlaging in een half jaar tijd. De Belgische regering probeert op die manier de brandstofprijs aan de pomp enigszins te stabiliseren.
Maar de ruimte die de Belgische regering laat vallen, wordt door de oliesjeiks in het Midden-Oosten gillend van de lach meteen weer geïncasseerd door de ruwe prijs op te laten lopen en zo hun geldbuidel nog vetter te maken. Voor deze grootverdieners is de Balkenende norm een wegwerpbedrag.
Zodra ze het extra geld hebben opgestreken bestellen ze direct nog enige zeewaardige luxe jachten, kopen nog wat eilanden op of laten die in zee helemaal nieuw maken. Een fooi teruggevend in een contractje hier een daar zult u denken. Maar de vraag daarbij is wie de aandeelhouders van die westerse ondernemingen.
Zoals altijd is de simpele remedie tegen dit gedoe die Bouman geeft ,niet besteed aan de Westerse bestuurders. Hun belangen liggen elders lijkt wel.

Ook een gezamenlijke actie van olie-importeurs is verder weg dan ooit.
De OPEC stookt hier nog wat meer in door te laten weten geen grip meer te hebben op de markt. Dus iedereen probeert al graaiende zijn eigen slag te gaan. Verdeel en heers is ook bij de echte oliesjeiks een bekend machtsprincipe.

bos.jpg
Wouter Bos (foto) doet het systeem Bouman half goed. Hij verhoogt binnenkort de accijns op de brandstoffen. Maar ook verhoogt hij de BTW met één procent. Ook pakt hij straks de modale AOW er aan, die gaat over zijn AOW belasting betalen. Ook de overheidsbijdrage voor kinderopvang en AWBZ laat hij als water tussen de voormalige socialistische vingers doorlopen

Als oud SHELL manager laat hij merken voor het oliewereldje wel enig fingerspitzengefühl te hebben.
Wat de burgers betreft, die presenteert hij als regelrechte kloon van Wim Kok (vroeger linksom en nu rechtsom) de rekening. Hoe lang nog is de vraag?

Column artikelen