De afgelopen weken liepen de raadsleden met bewoners en bedrijven door de binnenstad om zich te laten informeren over de verkeersknelpunten. Op dinsdag 10 mei 2011 hebben raadslid Mario Hegger (Stadspartij) en Bart van Elden van de VVD samen met ambtenaar H. Smulders een bezoek gebracht aan de buschauffeurs van Arriva op het Tramplein.
Knelpunten
De chauffeurs weten, uit eigen ervaring van iedere dag rond te rijden in Purmerend, waar de knelpunten zitten. Ook zij riepen dat het tweerichtingsverkeer beter was dan de afsluiting van de Nieuwstaat en de Westerstraat. “Als de bus achter fietsers rijdt, weten velen uit angst niet meer hoe zij moeten fietsen. Dit levert gevaarlijke taferelen op.” Of het probleem echt op te lossen is? Daar werd zeer aan getwijfeld.
Slechte handhaving
Ook het dubbelparkeren voor laden en lossen levert, vooral ten tijde van de markt in de Westerstraat, een probleem op. De algemene opmerking was dan ook dat er in Purmerend slecht wordt gehandhaafd. Bij de koffieshop aan de Gedempte Singelgracht wordt veel dubbel geparkeerd en wordt er aan het eind van de Gedempte singelgracht en het Padjedijk gekeerd waarbij bestuurder hard op hun rem gaan trappen en hierdoor het achteropkomend verkeer in gevaar brengen.
Geen comleet rotondemodel
Een compleet rotondemodel hadden de chauffeurs nog niet goed bekeken, maar de eerste reactie was om dit niet te doen, omdat de boel dan geheel vast staat bij een aanrijding. Wat het meest nodig is om het centrum veilig en leefbaar te houden was toch wel daadwerkelijke handhaving.
Goed besluit
Het was voor Hegger een leuke ervaring om vanuit de gemeenteraad het gesprek aan te gaan met anderen om van daaruit de informatie te krijgen en via de werkgroep (KOP-groep) te laten verwerken en te koen tot een goed beleidsstuk waar een goed besluit over genomen kan worden. Op 9 juni zullen alle resultaten bekend worden gemaakt.
ZIE OOK:
- 13-05-2011 Jansen: “Veel positieve reacties over stadsschouw”
- 18-04-2011 Raadsleden Stadspartij lopen mee met schouw binnenstad
- 28-06-2010 Markt binnenstad deze zomer naar Koemarkt
- 01-03-2010 Verkeersdeskundige pleit voor totaal rotondemodel binnenstad
- 22-10-2009 Fietsersbond wil fietsenrekken op Koemarkt
- 27-01-2009 Stadspartij: “Puinhoop verkeersdoorstroming wordt nog erger”
- 01-07-2008 Ondernemers luiden noodklok over half rotondemodel binnenstad
- 18-02-2008 Grote overlast Koemarkt verwacht in 2009
- 25-01-2008 Arriva niet blij met kwart-rotondemodel
- 21-10-2007 Kwart-rotondemodel houdt gemoederen bezig
- 22-08-2007 Stadspartij en LP2001 tegen collegevoorstel rotondemodel
- 11-08-2006 Binnenstad krijgt deels rotonde-model
Reageer op dit artikel
Volg ons ook op Twitter, via: @Stadspartij