Het is in Purmerend niet meer nodig om bij vermissing van een rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs aangifte te doen bij de politie. Het verlies moet wel zo snel mogelijk gemeld worden bij Burgerzaken van het stadhuis. Daar kan men ook direct een nieuw document aanvragen.
U kunt daarvoor bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal tekenen. U kunt dan ook gelijk een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen. De gemeente neemt de melding en de aanvraag – ook als er sprake is van een misdrijf – direct in behandeling. Bij verlies in het weekend en buiten de openingstijden van Burgerzaken moet de vermissing wel bij de politie worden gemeld.
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het van groot belang direct aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.Het is namelijk van belang dat het nummer van het vermiste document zo snel mogelijk in de politieregisters komt.
Bij vermissing van een Nederlands reisdocument in het buitenland moet men wel aangifte doen bij de plaatselijke politie. Dat is nodig om bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument te krijgen voor de terugreis.Info: (0299) 452 681 of per e-mail naar j.rijpma@purmerend.nl.