Nieuw onderzoek stelt grote verschillen tussen belofte en werkelijkheid vast
Plug-in hybride auto’s blijken in werkelijkheid tweeënhalf keer vervuilender dan laboratoriumtests aangeven. Dit blijkt uit een analyse van Transport & Environment. De Europese transport en milieufederatie lietonderzoek doen naar de werkelijke emissiegegevens van circa 20.000 plug-in hybride auto’s in heel Europa. Natuur & Milieu stelt op basis van de analyse vast dat dit beeld ook op plug-in hybrides in Nederland van toepassing is: ‘Deze auto’s lijken een milieuvriendelijke keuze, maar zijn het nauwelijks’.
Uit de analyse van Transport & Environment blijkt dat plug-in hybrides gemiddeld 117 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl de officiële testresultaten 44 gram CO2 per kilometer aangeven. Het verschil is te verklaren doordat de auto’s steeds automatisch overgaan op de motor, bijvoorbeeld omdat de ruitverwarming aangaat. Ook laden eigenaren hun auto’s niet vaak genoeg op en is het bereik op de elektrische stand beperkt. Hierdoor staan ze qua CO2-uitstoot veel dichter bij benzine- en dieselauto’s, die in werkelijke omstandigheden respectievelijk 164 en 167 gram CO2 per kilometer uitstoten. De meeste plug-in hybrides waarbij de bestuurder bewust de ‘emissievrije modus’ inschakelt – waarmee de auto tijdens korte ritten als volledig elektrisch kan rijden – blijven dus hun motor gebruiken, stoten daardoor CO2 en fijnstof uit en verhogen de kosten voor de eigenaar.
Op het verkeerde been
‘Met plug-in hybrides worden consumenten op het verkeerde been gezet: Ze lijken misschien een veel milieuvriendelijkere keuze, maar valse claims van lagere emissies zijn een truc van autofabrikanten om SUV’s en benzine- en dieselmotoren te blijven produceren, de Europese CO2 normen die sinds dit jaar gelden te omzeilen en miljarden euro’s aan boetes te voorkomen,’ zegt Rob van Tilburg, directeur Programma’s, van Natuur & Milieu. ‘Door het bestaan van deze tussenvorm wordt de noodzakelijke transitie naar echt duurzaam en volledig elektrisch wegtransport alleen maar vertraagd. Mensen die een ‘groene stap’ maken door de aanschaf van een plug-in hybride maken namelijk lang niet de winst die ze zouden willen, en de aanschaf van een volledig elektrische auto komt er vaak mee op de lange baan.’
Enorme subsidie voor deze plug-ins
De Nederlandse staat subsidieert plug-in hybride auto’s (PHEV’s) nog rijkelijk bij de aankoop door een riante korting op de CO2 gebaseerde BPM (aanschafbelasting) te geven. De Volvo XC90 heeft als benzinevariant bijvoorbeeld € 16.393,- BPM en voor de PHEV-versie is dat slechts € 460. Dit geldt ook voor de andere merken die een PHEV-versie van hun modellen op de markt brengen. En hoe groter de auto, hoe groter het verschil. Van Tilburg: ‘Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s door de subsidie voor particulieren voor de aanschaf van kleinere elektrische auto’s te verruimen.’
Populariteit plug-ins
Uit recent onderzoek van Panel Wizard bleek nog dat plug-in hybride auto’s steeds populairder worden. Als eerstvolgende auto wil 11% van de Nederlanders wil naar plug-in hybride switchen, slechts 8,8% wil volledig elektrisch rijden. Dit terwijl over de gehele levensduur een plug-in hybride auto zo’n 28 ton CO2 zal uitstoten, tegenover 3,8 ton CO2 bij een volledig elektrische auto, ruim 7 keer zoveel.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok