Afgelopen week boden tientallen partijen een petitie aan bij de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Hierin vragen ze om een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes, een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd en het snel uitvoeren van een landelijke campagne om ouders en kinderen op de gevaren te wijzen. Ook de gemeente Purmerend tekende deze petitie.
Opgevoerde fatbikes zorgen op steeds meer plekken voor grote onveiligheid in het verkeer. Het aantal opgevoerde fatbikes neemt snel toe. Net als het aantal ongelukken met vaak jonge slachtoffers. Landelijke maatregelen blijven tot nu toe helaas uit. Een coalitie van bijna 50 grote en kleine gemeenten verspreid over heel Nederland, de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen stellen dat de verkeersveiligheid niet langer kan wachten.
Verbod op opgevoerde fatbikes
In de oproep staat dat de verkoop van opgevoerde e-bikes moet worden verboden. Alleen het verbieden van opvoersetjes zorgt er niet voor dat er geen opgevoerde fatbikes meer verkocht kunnen worden. Zoals nu staat in de voorgestelde aanpak van minister Harbers.
Invoeren minimum leeftijd
Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes kinderen tussen de 10 en 14 jaar zijn. Een kwart belandt met hersenletsel op de spoedeisende hulp. Jonge kinderen kunnen de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet inschatten.
Voorlichtingscampagne
Ook vragen de partijen om het snel uitvoeren van een landelijke voorlichtingscampagne om ouders/verzorgers en kinderen op de gevaren te wijzen. Ook moeten zij goed geïnformeerd worden over de risico’s, waaronder de grote financiële schade die een ongeluk kan opleveren. Mensen die op een opgevoerde e-bike rijden, zijn namelijk niet verzekerd. Daardoor kunnen ze opdraaien voor de ziekenhuiskosten en een schadevergoeding als ze iemand aanrijden.