Afgelopen jaar is het aantal landelijke fietsverkeerdoden toegenomen tot 229. In Noord-Holland steeg het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers van 30 (in 2019), naar 37 (in 2020).
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam op 14 april met cijfers over het aantal verkeersdoden in 2020. Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid): “2020 was natuurlijk een uitzonderlijk jaar voor iedereen, ook op de weg. Elk bericht over een ernstig verkeersongeval in Noord-Holland raakt mij – als bestuurder en als mens. Ik ben niet voor niets ambassadeur verkeersveiligheid in Noord-Holland, samen met 5 regiowethouders. Om dit soort tragedies te voorkomen moeten we samen, provincie én gemeenten, aan oplossingen werken. We werken ook steeds intensiever samen met politie en Openbaar Ministerie om de verkeershandhaving doelgerichter in te zetten.”
Veiligheid op eigen wegen
De provincie kijkt naar de verkeersveiligheid om haar eigen provinciale fietspaden te verbeteren, maar stimuleert ook andere wegbeheerders (zoals gemeenten) om daar op te letten. Dat gebeurt bijvoorbeeld als zij een subsidie (Kleine infrastructuur of Regionaal Fietsnetwerk) aanvragen bij de provincie. Daarnaast steunt de provincie diverse initiatieven om de verkeersveiligheid te verbeteren. Hieronder een paar voorbeelden.
Stimuleren veilig gedrag
Om zestigplussers bewust te maken van hun fietsgedrag en de risico’s in het verkeer, kunnen gemeenten (buiten de Vervoerregio Amsterdam) de subsidie ‘Doortrappen’ aanvragen bij de provincie. Het doel daarvan is om zo ongevallen te voorkomen. De ondersteuning aan ouderen kan variëren van het geven van tips bij het aanschaffen van een fiets tot het aanbieden van fietsles.
Geïnteresseerde gemeenten kunnen kiezen voor een eigen aanpak die aansluit op de bestaande lokale netwerken voor ouderen. Per aanvraag is maximaal €10.000 beschikbaar. Vorig jaar hebben al 7 gemeenten in Noord-Holland de subsidie aangevraagd en gekregen: Alkmaar, Den Helder, Haarlem, Hollands Kroon, Schagen, Texel en Wijdemeren.
Ook kon begin dit jaar subsidie worden aangevraagd voor voorlichting om de verkeersveiligheid te verbeteren onder scholieren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Daarnaast onderzoekt de provincie op dit moment het inzetten van spaarpalen om goed rijgedrag te stimuleren. In plaats van negatief gedrag te bekeuren wanneer een auto wordt geflitst, beloont een spaarpaal goed gedrag op de weg. De beloning voor goed gedrag kan bijvoorbeeld bestaan uit een klein bedrag, dat terechtkomt in een spaarpot van een lokaal initiatief. Om te voorkomen dat goed rijgedrag slechts tijdelijk is, onderzoekt de provincie of een spaarpaal ook samen kan gaan met maatregelen die zorgen dat automobilisten het goede gedrag blijven volhouden.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok