Afgelopen week werd in zeven Waterlandse colleges bekrachtigd dat voortaan wordt samengewerkt bij de basisadministratie voor adressen en gebouwen. Door samenwerking hopen de gemeenten doelmatiger en kwalitatief beter te beheren. Ook voor het publiek zorgt de centrale administratie voor meer eenvoud en snelheid.
De gemeenten Beemster, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zeevang besloten al op 17 juni 2008 tot samenwerking. Nu is duidelijk hoe die samenwerking precies vorm krijgt. Bovendien wordt Purmerend aangewezen om het centrale beheer uit te voeren.
Elke gemeente is vanaf 2009 verplicht een basisadministratie te voeren voor adressen en gebouwen. Hiervoor geldt een landelijk standaard. Het doel is de dienstverlening te versnellen, vereenvoudigen en ook kwalitatief te verbeteren. Met de basisadministatie is bijvoorbeeld voor een bouwaanvraag direct veel informatie paraat. Een burger, bedrijf of instelling hoeft hierdoor minder gegevens zelf te verzamelen.
Samenwerking maakt het beheren van gegevens doelmatiger. Door de krachten te bundelen kunnen de Waterlandse gemeenten ook de voortgang van het werk beter waarborgen. Zodoende zijn de basisgegevens zo actueel mogelijk. Na een startperiode functioneert de samenwerking vanaf medio 2009.
Bron: persbericht samenwerkende Waterlandse gemeenten