De fractie van de Stadspartij blijft voor het voorstel om het tweerichtingsverkeer in de Nieuwstraat en Westerstraat te behouden. Dit om de doorstroming van het verkeer in de binnenstad van Purmerend te verbeteren. Het eenrichtingsverkeer heeft de afgelopen jaren niet meer dan constante files en economische achteruitgang voor de ondernemers opgeleverd.
In november 2011 behandelde de gemeenteraad de verkeerssituatie in de binnenstad. Al enkele jaren geldt voor de Westerstraat en de Nieuwstraat eenrichtingsverkeer, maar met de bouw van de Melkwegbrug is de weg tijdelijk veranderd in tweerichtingsverkeer. In deze periode is gebleken dat het tweerichtingsverkeer niet tot problemen met de verkeersveiligheid heeft geleid. De Stadspartij wil daarom dat ook na de werkzaamheden het tweerichtingsverkeer behouden blijft.
Door enkele kleine aanpassingen, zoals het aanpassen van de borden en het verwijderen van de kruimarkering, kan voor weggebruikers een heldere situatie worden gecreeerd, zegt de fractie van de Stadspartij. Bovendien is het belang van de ondernemers in dit gedeelte van de binnenstad niet gediend met het op met het opnieuw instellen van eenrichtingsverkeer. De aanpassingen zullen tijdelijk van aard zijn, totdat er door de KOP-groep een besluit genomen is over de definitieve inrichting van de twee straten. De tijdelijke maatregelen kosten maximaal 10.000 euro.
ZIE OOK:
- 04-11-2011 Stadspartij wil tweerichtingsverkeer in Nieuwstraat/Westerstraat
- 27-05-2011 Bewoners willen geen eenrichtingsverkeer in binnenstad
- 01-03-2010 Verkeersdeskundige pleit voor totaal rotondemodel binnenstad
- 27-01-2009 Stadspartij: “Puinhoop verkeersdoorstroming wordt nog erger”
- 01-07-2008 Ondernemers luiden noodklok over half rotondemodel binnenstad
- 25-01-2008 Arriva niet blij met kwart-rotondemodel
- 21-10-2007 Kwart-rotondemodel houdt gemoederen bezig
- 22-08-2007 Stadspartij en LP2001 tegen collegevoorstel rotondemodel
- 11-08-2006 Binnenstad krijgt deels rotonde-model