HomeNieuwsEconomieStart digitaal opkopersloket en controle op het opkopersregister

Start digitaal opkopersloket en controle op het opkopersregister

Noppes
Foto Stadspartij-BPP


Gemeente Purmerend start weer met de controles op het digitale opkopersregister (DOR). Handelaren in tweedehands goederen zijn verplicht om zich bij de gemeente te melden. Via het digitale opkopersloket kan dit nu heel eenvoudig.

Handelaren in tweedehands goederen hebben een belangrijke taak bij het stoppen van heling. Daarom zijn zij verplicht om elke aankoop van diefstalgevoelige gebruikte en ongeregelde goederen te registreren in een inkoopregister. In de gemeente Purmerend is registratie in het digitale opkopersregister (DOR) verplicht gesteld. Het DOR faciliteert opkopers bij het registreren van de gebruikte en ongeregelde goederen die zij aankopen. Een bijkomend voordeel is dat op deze wijze ook meer gegevens over het gekochte goed (waaronder foto’s) en de verkoper (identificatieplicht) worden geregistreerd. Daarnaast is het DOR gekoppeld aan de database van Stop Heling met de aangiftes van gestolen goederen.

Gemak bij het aanmelden
Handelaren hebben de verplichting om zich bij de gemeente te melden. Daar is nu een makkelijkere manier voor. Via het digitale opkopersloket kunnen handelaren zich eenvoudig aanmelden: https://purmerend.nl/digitaalopkopersloket
 
Controles
De controle op het digitale opkopersregister (DOR) gebeurt door handhavers van gemeente Purmerend.. Deze maatregelen zijn nodig in de strijd tegen heling. Meer informatie hierover staat op de website www.stopheling.nl.

Economie artikelen