november 2021 vonden de speciale verkiezingen plaats van de gemeente Purmerend. Speciaal omdat de gemeenten Beemster en Purmerend zijn samen gegaan. Stadspartij Purmerend en de daarin geïntegreerde Beemster Polder Partij (Stadspartij-BPP) werden met 9 zetels de grootste partij. Het lukte om op 23 maart 2022 een nieuw college te vormen bestaande uit: Stadspartij-BPP, PvdA, AOV, CDA. Het coalitieakkoord “Samen op koers” was de basis voor het werkprogramma. Gebaseerd op het verkiezingsprogramma van Stadspartij-BPP en actiepunten van de andere partijen.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en waren er al werkende wisselingen in de collegesamenstelling. PvdA, AOV en CDA wisselden van wethouders. Ook de burgemeester werd gewisseld vanwege de pensionering van Don Bijl. Onze wethouders Mario Hegger en Coen Lageveen bleven op hun plaats en zorgden zo voor continuïteit. De beleidsdoelstellingen en de doeltreffendheid in de uitvoering daarvan leed er niet onder.
Interessant is het om te bezien wat het verkiezingsprogramma van Stadspartij-BPP opsomde en wat daarvan wordt waargemaakt.
Een korte opsomming stand van zaken realisering van de speerpunten Stadpartij Beemster Polder Partij
Van buiten naar binnen werken. Centraal staan daarbij de wijk- en dorp lunches. Inmiddels zijn er diverse lunches gehouden en er zullen nog volgen. Verder zijn de raadsleden pro actief met het overleg en ontmoeten van inwoners over zaken die in hun wijk of buurt spelen.
Er wordt actief gewerkt aan de integratie van Beemster en Purmerend in één gemeente. De samenwerking van voormalige Stadspartij en Beemster Polder Partij politici in Stadspartij-BPP verloopt daarbij voorspoedig en blijkt van grote waarde in de realisatie en integratie om te komen tot één sociale, culturele en vitale gemeente Purmerend.
Er wordt veel gebouwd in Purmerend dat kun je zien als je je door Purmerend beweegt. Doelstelling is om in 2040 ca. 10.000 extra woningen te hebben gebouwd. Ondertussen wordt er daar waar mogelijk nu al gebouwd en invulling gegeven aan de bouw van tijdelijke woningen. Er zijn vergevorderde plannen voor de ontwikkeling van de Oostflank, het Waterlandkwartier en het complex aan de Wagenweg/Kooimanweg, locatie PostNL enz.
Op dit moment speelt er het grootscheepse herstel van het viaduct in de A7. Dat heeft voor heel Purmerend verkeersgevolgen. Ondertussen worden oversteekplaatsen en fietspaden daar waar mogelijk verbeterd en veiliger gemaakt. Voor de Purmerend Noord is daarbij het verkeersveiligheidsonderzoek richtinggevend. De aanleiding voor dit onderzoek zijn de onderhoudswerkzaamheden die nodig zijn op de belangrijkste wegen van deze wijk, zoals de Grotenhuysweg en de Van Osweg.
Het haalbaarheidsonderzoek naar de verbetering van de capaciteit van het Leeghwaterbad is positief, een verdiepend onderzoek vindt nu plaats. In 2021 is nadrukkelijk gekozen voor uitbreiding met een hybride bad en géén buitenbad. De directe aanleidingen voor de onderzoeken zijn het capaciteitsgebrek van het huidige bad, de te verwachten groei van de gemeente en de wens tot een buitenbad. Het zwembad heeft dringend een capaciteitsuitbreiding nodig gelet op de huidige, op sommige dagen zelfs exploderende, bezoekersaantallen.
In september staat het onderwerp ‘Herontwikkeling Tobias de Coeneplein waaronder gezondheidscentrum Middenbeemster’ op de termijn agenda. Ook is er ruimte voor kleinschalige woningbouw als een gedeelte van de basisschool en de bibliotheek is verplaatst naar het nieuwe IKC in de Keyser. De initiatiefnemers hebben aangegeven onderling meer tijd nodig te hebben om tot een overeenstemming te komen. De verwachting is dat de gemeente dit jaar alsnog tot ondertekening van een intentie overeenkomst zal kunnen overgaan. Daarna kan de gemeente in samenwerking met de initiatiefnemers de haalbaarheid van de ontwikkeling nader onderzoeken, met uiteindelijk als doel om een koop-/ ontwikkelovereenkomst te ondertekenen. Het is nu de verwachting dat deze in het eerste kwartaal van volgend jaar kan worden aangeboden.
Te hard rijden in wijken en dorpen komt herhaaldelijk als klacht naar voren tijdens de wijk- en dorplunches. Bij herinrichting van straten word nadrukkelijk gekeken naar snelheid remmende maatregelen. Daar waar direct nodig en mogelijk worden maatregelen genomen.
Parkeeroverlast wordt in overleg met de bewoners overlegd en maatregelen genomen, voornamelijk door het uitgeven van parkeervergunningen en betaald parkeren. Om het gebruik van de parkeergarage aantrekkelijk te maken, worden de parkeertarieven in de parkeergarages lager dan op straat.
Op 29 september 2020 stelde de gemeenteraad van Beemster de dorpsontwikkelingsvisie Middenbeemster vast. Hierin staat de ambitie om het IJsbaanterrein ook te gebruiken voor sport, evenementen en recreatie in Middenbeemster. Precies zo staat het in de speerpuntenoverzicht van Stadspartij-Beemster Polder Partij. Duidelijk zichtbaar is dat er meer evenementen en activiteiten worden georganiseerd en aanvragen daarvoor bij de gemeente worden neergelegd. Daarom vindt het college het belangrijk om dit mogelijk te maken. Zo staat het ook in het huidige coalitieakkoord. De procedure voor wijziging van het bestemmingsplan IJsbaanterrein om dit te realiseren loopt.
Het personeelsgebrek en de inzet voor ander prioriteiten laat duidelijk de consequenties zien voor de inzet van wijkagenten. Enerzijds lost de gemeente dit op door de wijkmanager en de dienst Handhaving in te zetten anderzijds doen burgers dat door het project Ogen en Oren. Een prijzenswaardig burgerinitiatief dat de gemeente ondersteunt en waar nodig en mogelijk faciliteert.