De gemeenteraad van Purmerend heeft in april 2024 een motie aangenomen om te onderzoeken of de voorgenomen afwaardering van de Purmerenderweg, zoals opgenomen in de gebiedsvisie de Oostflank, versneld kan worden uitgevoerd. De bewoners van de Purmerbuurt ervaren al geruime tijd verkeersonveiligheid op deze weg, mede doordat de weg momenteel wordt gedeeld door zowel snel als langzaam verkeer, zonder aparte stroken voor fietsers en voetgangers. Ondanks dat er eerder al wel maatregelen zijn genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Wethouder Coen Lageveen deelt de resultaten van onderzoek met de gemeenteraad
Uit recente metingen (mei en juni 2024) blijkt dat het gedrag van de weggebruikers over het algemeen goed is.
Stad in rijdt 85% van het verkeer niet harder dan 50,3 km/u, en slechts 5% overschrijdt de gecorrigeerde handhavingssnelheid.
Stad uit is die 54,1 km/u, waarbij ongeveer 15% harder rijdt dan de handhavingssnelheid.
De gemiddelde snelheid is niet significant verandert in de periode met de tijdelijke verkeerslichten. Het aandeel limietoverschrijders kende wél een duidelijke afname de afgelopen periode.
Helaas zijn er altijd uitzonderingen die asociaal weggedrag vertonen. Het blijft moeilijk om hier structureel tegen op te treden.
In de motie wordt verzocht te onderzoeken of de voorgenomen afwaardering van de Purmerenderweg versneld kan worden gerealiseerd.
Momenteel wordt er gewerkt aan het Mobiliteitsprogramma van Eisen (MPvE) voor de Oostflank, dat in het tweede kwartaal 2025 gereed gaat zijn. Dit onderzoek is cruciaal om de verkeerscirculatie in de gehele Oostflank en de omliggende wegen te beoordelen en te bepalen welke functie de Purmerenderweg in de toekomst vervult.
Indien deze weg voornamelijk voor bestemmingsverkeer bestemd wordt, dan heeft dat effect op andere wegen in het netwerk. Het is onverstandig om daar nu vooruitlopend ingrijpende keuzes in te maken. Het MPvE helpt om duurzame maatregelen te ontwikkelen die aansluiten bij de toekomstige functie van de weg. Wel zal er een gesprek worden georganiseerd met de bewoners om hen te betrekken bij het MPvE en de mogelijke toekomstige maatregelen.
Vooruitlopend op een mogelijke afwaardering is het wel mogelijk om op korte termijn een ‘smiley’ of snelheidsdisplay te plaatsen. Deze kan het rijgedrag monitoren en bewustwording vergroten.
Samenvattend
Er wordt nog geen afwaardering van de Purmerenderweg voorgesteld totdat het MPvE gereed is. Dit onderzoek geeft inzicht in de beste lange termijn oplossingen voor de Purmerenderweg, in samenhang met de ontwikkeling van de Oostflank. Tot die tijd worden wel tijdelijke maatregelen, zoals een snelheidsdisplay, ingezet om het rijgedrag te verbeteren en de veiligheid te verhogen.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok